Egészséges Munkakörnyezet kialakítása

Hogyan alakítsunk ki egészséges munkakörnyezetet a kollégák számára?

Egyetlen vállalkozás számára sem mindegy, hogy milyen a munkavállalói fizikai és mentális egészsége. Abban az esetben ugyanis, ha nem 100%-os állapotban veszik fel a munkát, a termelékenységük sem lesz az elvárható színvonalon.

Akkor, ha már táppénzre szorul a kolléga, az nemcsak plusz kiadással járhat, de munkaszervezési problémákat is okozhat. Erre a problémára többek között az egészséges munkakörnyezet jelent megoldást.

Mit tekintünk egészséges munkakörnyezetnek?

Az egészséges munkakörnyezet túlmutat a baleset- és betegségmegelőző, kockázatcsökkentő intézkedéseken, tűzvédelmen és a többi biztonságot célzó előíráson. Az egészséges munkakörnyezet inkább a munkavállaló egyéni, személyes szükségleteire helyezi a hangsúlyt. Éppen ezért azok a vállalkozások, akik egészséges munkakörnyezet kialakítására törekednek igazából a munkahelyi „wellbeing” alapjait rakják le. Olyan intézkedéseket vezetnek be, amivel segítik a kollégák fizikai és mentális felfrissülését, biztosítják a szakmai továbblépéshez szükséges oktatásokat és a munkavégzés helyén is kényelmes körülményeket alakítanak ki az optimális munkavégzéshez.

Az egészséges munkakörnyezet alappillérei

A kényelmes és vonzó munkakörnyezet kialakítását nem ajánlott félvállról venni, hiszen egy zárt, szűkre szabott és természetes fénytől mentes, sötét helyen egyetlen munkavállalótól sem lehet maximális teljesítményt várni. Éppen ezért törekedni kell – természetesen a lehetőségekhez mérten – arra, hogy a fényviszonyok optimálisak legyenek, a megfelelő zajszűrésre, a munkakedvet és koncentrációt serkentő színek használatára a dizájnban. A bútorokat és egyéb eszközöket tekintve érdemes olyan darabokra voksolni – különösen irodai munkavégzés esetén – amelyeki ergonómiai szempontok szerint lettek kialakítva, tervezve. A testi és szellemi felfrissülésnek egyaránt jót tesznek a munkahelyi légkört javító zöld növények és más levegőztető berendezések, valamint a dohányzó kollégák számára kialakított külön dohányzó helyek.

Mentális prevenció, még a kiégés vagy más betegségek előtt

Egyre több tanulmány bizonyítja, hogy az évekig – évtizedekig ugyanazt a munkakört ellátó munkatársak teljesítménye és egészsége idővel romlani kezd. Ennek nemcsak fizikai jelei lehetnek, hanem mentálisak is, mint amilyen a burnout, azaz a kiégés, rosszabb esetben pedig a szorongás és a depresszió is kialakulhat. Ennek elkerülése érdekében, bizonyos időközönként érdemes új kihívás elé állítani a kollégákat és változatos feladatokkal megbízni, más-más munkakörökbe helyezni őket. Természetesen ebben az esetben az új pozícióhoz – feladathoz kapcsolódó oktatásról sem szabad elfeledkezni, hiszen a felkészítés hiánya is rizikófaktorrá válhat. Amennyiben te is egészséges munkakörnyezet kialakítására törekszel, olyan szolgáltatásainkkal tudunk segíteni neked, mint a pszichoszociális kockázatértékelési vizsgálat elvégzése, a munkahelyi zajmérés, a megvilágítás megfelelősségének vizsgálata, a munkahelyi szállópor koncentrációjának mérése, a légáram és komfortérzet vizsgálat, a hőmérséklet és páratartalom mérése vagy épp a klímaberendezések vizsgálata. Csak kérned kell és segítünk egészségessé tenni a munkakörnyezetet!

Elsősegélynyújtás a munkahelyen – erre kell figyelni, hogy ne legyen baj Nemcsak a munkabalesetek során, de akár egy kolléga elájulása vagy rosszabb esetben szívinfarktusa, esetleg agyvérzése miatt is szükség lehet arra, hogy a kollégák között legyen kiképzett munkahelyi elsősegélynyújtó személy. Ez nemcsak a vállalatvezetés megnyugtatása miatt fontos, de komolyabb esetekben életeket is menthet.

A munkahelyi elsősegélynyújtás szabályai

A munkahelyi elsősegélynyújtásra vonatkozó előírásokat az 1993. évi XCIII. törvény a munkavédelemről1 és 3/2002. (II. 8.) SzCsM-EüM együttes rendelet a munkahelyek munkavédelmi követelményeinek minimális szintjéről2 szabályozza. Ennek alapján a „a munkahelyen – jellegének, elhelyezkedésének, a veszélyforrásnak, a munkavállalók létszámának, a munka szervezésének megfelelően – biztosítani kell a munkahelyi elsősegélynyújtás tárgyi, személyi és szervezési feltételeit.” A törvény és a rendelet magyarra fordítva azt jelenti, hogy a munkáltatónak a munka időtartama alatt – az osztott műszakok lefedettségét is figyelembe véve – kötelessége biztosítani a kiképzett munkahelyi elsősegélynyújtót. 6-50 fős létszám esetén minimum 1 elsősegélynyújtóra van szükség, míg ennél magasabb létszám esetén min. 2, de inkább ennél több főre. Az, hogy a vállalaton belül pontosan hány kiképzett elsősegélynyújtóra van szükség az a munkavállalók számától, a műszakok lefedettsége osztott műszakok esetén, valamint olyan kockázati tényezőktől függ, mint például a munkafolyamatok veszélyessége és a balesetek előfordulásának kockázata.

Feladat tehát van bőven, nem szabad megspórolni az erre szánt időt.

munkavédelem

EZ IS ÉRDEKELHETI: